2011-11-08

Filodegspaket med tofufyllning

Längst in i min frys hittade jag ett paket filodeg som jag köpt in någon gång för bra längesedan men aldrig riktigt orkat göra något av. Nu kände jag dock att tiden var inne. Och tid är något man kan behöva då det kan vara ganska pyssligt att få ihop fina små paket. Ett tips när man jobbar med filodeg är att lägga en fuktig kökstrasa över degen man inte jobbar med för stunden, annars torkar den och spricker vid minsta beröring. Inte så värst bra.




Filodegspaket med tofufyllning

Filodeg
125 g naturell tofu
0,5 dl majs
0,5 gul lök
Ljus soja
Olja till pensling

Hacka löken fint och smula sönder tofun. Låt fräsa i en panna tillsammans med soja och majs. Ta bort från plattan och låt svalna. Skär ut lagom stora delar av filodegen och placera fyllningen på. Vik ihop och pensla med lite olja. Grädda i mitten på ugnen, 200° i ungefär 15 minuter. Servera gärna tillsammans med kall ärtröra och valfria grönsaker wokade i lite kokosmjölk. En höjdare!


1 kommentar:

  1. Det här måste jag prova! Tofu är gott, men allt blir ju godare i filodeg, liksom. Sen blev jag även väldigt sugen på gräddstuvad pytt, som jag läste om i ett annat inlägg. Synd att jag precis lagade mat...
    Grym blogg!
    /Amanda

    SvaraRadera