2011-12-01

Sökandet efter den perfekta biffen är igång!

Ja, det här var ju ett tag sedan. Ursäktar mig med att jag hängt hemma hos mina föräldrar och varit på årets första julbord, bland annat. Och att jag mellan det mest levt på sallad och findus falafel. Så det kan vara va? Nu ska jag väl dock se till att ligga i lite mer, det är ju det den här bloggen finns till för liksom. Därför tänkte jag att vi härmed ska tala om biffar. Biffar går ju att göra i alla olika former och variationer, allt efter tycke och ändamål, och bör således kunna falla de flesta i smaken. Någonting som jag dessvärre finner svårt är att få dem sådär perfekta, ni vet. Genomlagade, med en bra yta utan att bli för torra. Och så ska de ju gärna hålla ihop också. Utan att vara kletiga. Och dessutom smaka bra. En hel vetenskap med andra ord och inte minst en utmaning.



Och vad är väl egentligen roligare än en utmaning? Förmodligen inte mycket, och med detta sagt sätter jag härmed igång operation "den perfekta biffen"! Först ut att testas är en tämligen enkel variant, gjord på en burk blandade bönor och smaksatt med ljus soja och finhackad stekt lök. En basbiff, skulle man kunna säga.





Enkla bönbiffar

Valfria bönor
Ljus soja
Pofiber (eller mjöl/ströbröd/dylikt)
Gul lök

Mixa bönorna tillsammans med soja och den stekta löken. Ha därefter i pofiber i en sådan mängd att det går att rulla jämna bollar av smeten. Det ska varken kladda eller spricka i kanterna när du sedan plattar ut dem till biffar. Stek i lite olja eller grädda i mitten på ugnen i cirka 200° tills biffarna fått en fin yta.

Kommentar:
Dessa är helt okej som bas, och fungerar säkerligen toppen som hamburgare. Snabbt, lätt och höll ihop bra under tillagningen. Dock något torra.

Och så är jakten igång!

1 kommentar:

  1. Min favorit är hasselnötsbiffar! Jag äter dem med klyftpotatis och någon god sås, gärna med mynta i. Recept: http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=102

    SvaraRadera