2012-02-13

Tofugratäng med smak av havet

Ni vet de där gamla klassikerna? Som man ätit hos farmor eller mormor, i skolmatsalen eller som söndagsmiddag med familjen. De där rätterna som man inte känner sig överdrivet taggad på att ställa sig och laga själv när man kan välja och vraka helt fritt i receptsamlingen. Fiskgratäng var just en sådan rätt för mig... fram till idag då jag kände att det var dags att bryta barriären. Och vilken höjdare det blev!


Jag följde nästan helt och hållet veganvraks recept, men istället för potatis så använde jag kålrot och blomkål till mitt mos. Hade heller inget rökarom hemma, så det fick gå utan. Resultatet då? Åh, det blev så mycket bättre än jag någonsin vågat hoppats på, och det är definitivt den godaste versionen av fiskgratäng jag har ätit. Allt utan ond bråd död. Hur mycket bättre kan det bli? Ett litet tips är att göra extra mycket sås, för det går åt vill jag lova!

3 kommentarer:

  1. mmm, ser otroligt gott ut! Magen börjar kurra lite nu... ;)

    SvaraRadera
  2. ser ju kalasgott ut! blev allt sugen på att prova, men är allergisk mot soja så tofu är tyvärr nej nej för min del. tror du det kan fungera med quorn och ändå bli gott? :P

    SvaraRadera
  3. Hello, I have a blog and sometimes I tip for my followers to take a look at other blogs, you mind if I give your? I'm from Brazil and here people do not know much vegetarian food and show your blog would be cool.

    SvaraRadera